Paste your Google Webmaster Tools verification code here

3 redenen om wireframes te gebruiken

Datum: 19 maart 2018
Door: Jeroen Bode

Bij de eerste stap van een project voor een nieuwe mobiele applicatie of website, worden vaak de simpele dingen vergeten. We leggen zo de nadruk op het gebruik van de nieuwste technieken en functies dat we vergeten dat de mensen het moeten gaan gebruiken en daarvoor de layout en indeling belangrijker zijn. In plaats van meteen photoshop te openen en te beginnen met een volledige interface design is het beste om gewoon een pen en papier te pakken.

Je leest je creative brief analytisch door en schrijft op wat het hoofddoel is, je doelgroep en de hoofd functionaliteiten zullen zijn. Als je deze dingen weet kun je wat eerste opzetjes schetsen en het belangrijkste hierbij is bedenken wat de beste plaatsing zal zijn voor alle content. Er zijn zoveel redenen om te gaan wireframen voordat je begint met het aankleden en ik ga je proberen over te halen net zo enthousiast te worden over wireframes en het gebruik ervan, als ik.

01

Pak voordat je begint een stift, pen, potlood of zoals ik een digitale tool om wireframes te maken. Kies wel bij het zoeken van een digitale wireframing tool dat je er een hebt die veel shortkeys heeft en snap to grid functies, etc. Alles om tijd te winnen! Ik gebruik zelf balsamiq, maar er zijn genoeg soortgelijke tools.

Zorg dat je tijdens het maken van je wireframe geen aandacht aan details en kleuren en andere onnodige effecten voor in dit stadium van je project besteed. De bedoeling is een zwart/witte schets neer te zetten, want als je bij een ingekleurde schets ook nog eens over details gaat twijfelen verlies je zoveel on nodige tijd en dit wil je niet.

02

Je klant is enorm belangrijk om te betrekken bij het proces, het meest ideale zou zijn als je dit kan doen vanaf het begin van je project. Zo heb je gegarandeerd aan het einde van het project iets waar je klant helemaal tevreden mee is en jij met je bedrijf alles aan hebt gedaan om een perfect, mooi ogend en uiterst functioneel product af te leveren die perfect is afgestemd op de doelgroep. Sommige klanten hebben het gewoon weg te druk en laten zoveel mogelijk over aan jou en je team. Hierbij loop je vaak de kans dat aan het einde van een project je klant pas een mening geeft en een flinke lijst met aanpassingen doorgeeft. Dit is vervelend en tijdrovend voor je team.

Dus als je een klant hebt die open staat tot contact tijdens het project proces, benut dit zeker, omdat dit iedereen ten goede doet. Laat ze mee oordelen over designkeuzes en vraag hun mening, discusieer met je klant over verschillende mogelijkheden voor het product.

03

Bij het werken met een groter team designers, zul je snel merken dat iedereen een iets andere kijk en mening heeft op het project waar je mee bezig bent. Ook in de wireframe fase is dit meer dan normaal. Zie dit niet als iets slecht, want dit is eenmaal zo. Door te discussieren hierover en naar elkaar te luisteren kom je uiteindelijk vaak op een nog beter idee uit, wat de gebruikers ervaring ook weer ten goede doet.

Door met meerdere experts binnen je team te overleggen over belangrijke zaken of problemen kom je én sneller en als het goed is op een veel betere oplossing. Als je dan ook nog het geluk hebt dat je een klant hebt die zich hierin wilt betrekken, krijg je nog meer inzicht in de markt en doelgroep voor je product.