Paste your Google Webmaster Tools verification code here

3 design patterns en de gevolgen ervan

Datum: 30 april 2018
Door: Brian Florea

Fouten en onduidelijkheden gebeuren helaas wel vaker in interfaces. Vaak hadden deze problemen makkelijk voorkomen moeten worden, puur door je aan een paar regels te houden als een designer die je design maken of kraken.

Als een (interface) designer ontwerp je altijd vóór de gebruiker, nooit voor jezelf. Dit is belangrijk. Jou persoonlijke mening en voorkeur doet er niet toe. Je ontwerpt ieder project iets nieuws voor een bepaalde doelgroep en die hebben als het goed is nooit dezelfde hoeveelheid kennis als jij. Jij als designer moet je verplaatsen in de gebruiker en onderzoek doen naar het soort type gebruiker. Alle resultaten neem je mee in je ontwerp proces.

We gaan een aantal interfaces en design keuzes door nemen, waarbij we de goede en slechte keuzes per item uitlichten.

Micro animations

Het camera icoontje op het iPhone unlock scherm opent de camera als je er op klikt, zou je denken. Dit is niet direct het geval. Dit is bewust gedaan om te voorkomen dat in je tas of zak ongewild perongelijk foto’s maakt.

Door middel van een stuiterende animatie maakt apple duidelijk hoe de camera geopend kan worden vanuit een vergrendeld scherm. Het beeld stuitert omhoog na een klik op het camera icoontje en toont al een deel van de controls, dit suggereert dat als het beeld omhoog word geswiped de camera opent en gebruikt kan worden. De gebruiker leert hierdoor dat als je omhoog swiped de camera toont en te gebruiken is.

Hover animations

Je klant is enorm belangrijk om te betrekken bij het proces, het meest ideale zou zijn als je dit kan doen vanaf het begin van je project. Zo heb je gegarandeerd aan het einde van het project iets waar je klant helemaal tevreden mee is en jij met je bedrijf alles aan hebt gedaan om een perfect, mooi ogend en uiterst functioneel product af te leveren die perfect is afgestemd op de doelgroep. Sommige klanten hebben het gewoon weg te druk en laten zoveel mogelijk over aan jou en je team. Hierbij loop je vaak de kans dat aan het einde van een project je klant pas een mening geeft en een flinke lijst met aanpassingen doorgeeft. Dit is vervelend en tijdrovend voor je team.

Dus als je een klant hebt die open staat tot contact tijdens het project proces, benut dit zeker, omdat dit iedereen ten goede doet. Laat ze mee oordelen over designkeuzes en vraag hun mening, discusieer met je klant over verschillende mogelijkheden voor het product.

Fold animations

Bij het werken met een groter team designers, zul je snel merken dat iedereen een iets andere kijk en mening heeft op het project waar je mee bezig bent. Ook in de wireframe fase is dit meer dan normaal. Zie dit niet als iets slecht, want dit is eenmaal zo. Door te discussieren hierover en naar elkaar te luisteren kom je uiteindelijk vaak op een nog beter idee uit, wat de gebruikers ervaring ook weer ten goede doet.

Door met meerdere experts binnen je team te overleggen over belangrijke zaken of problemen kom je én sneller en als het goed is op een veel betere oplossing. Als je dan ook nog het geluk hebt dat je een klant hebt die zich hierin wilt betrekken, krijg je nog meer inzicht in de markt en doelgroep voor je product.